Atracții turistice

Cetatea Alba Carolina este cea mai mare cetate din România şi una dintre cele mai impunătoare din Sud -Estul Europei. Cei care o vizitează pot porni la drum pe mai multe trasee şi anume: Traseul celor Trei Fortificaţii, Traseul Porţilor, Traseul Eroii Neamului Românesc, Traseul Porţilor, Traseul Sudic, Traseul Estic sau Traseul Nordic. În drumul lor pe aceste trasee, turiştii vor remarca clădiri şi elemente istorice de o deosebită valoare, precum palate, monumente, statui sau instituţii istorice: Muzeul Naţional al Unirii, Sala Unirii, Biblioteca Batthyaneum sau cele două catedrale, Catedrala Încoronării şi Catedrala Romano-Catolică, Palatul Apor, Palatul Princiar, Obeliscul, statuia şi basorelieful lui Mihai Viteazul, dar şi multe altele. De asemenea, se vor întâlni cu soldaţi îmbrăcaţi în uniforme militare austriece, care stau de strajă la porţile Cetăţii. Un plus de culoare şi atmosfera de altă dată în Cetate, este adusă de garda pedestră şi călare din interiorul Cetăţii, pe care turiştii o pot vedea în fiecare zi când are loc schimbul de gardă, sau la sfârşitul săptămânii când ceremonia este mai spectaculoasă, cu salve de tun şi torţe aprinse. De 300 de ani, a rămas un simbol al Ardealului, iar astăzi mii de turişti îi calcă pragul, fascinaţi de istoria, frumuseţea şi maiestuozitatea ei.
Muzeul Unirii din Alba Iulia, este printre cele mai vechi muzee din ţară (1887) împreună cu Sala Unirii. Aici se regăsește biroul la care s-a redactat actul de consfinţire a Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918.
Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia, dispune de peste 55 000 de cărţi între care, incunabule (cele mai vechi scrieri) „Codex Aureus”, cartea scrisă cu litere de aur.
Catedrala Romano Catolică din Alba Iulia (1246-1300), printre cele mai valoroase monumente de arhitectură din Transilvania.
Catedrala Ortodoxă din Alba Iulia, supranumită şi Catedrala Reîntregirii Neamului Românesc, de asemenea este o bijuterie arhitectonică.Râpa Roşie, denumită şi micul canion al României

Râpa Roşie este o rezervaţie geologică şi floristică spectaculoasă, singura rezervaţie de acest gen din România. Aflată la 3 km de Sebeş, Râpa Roşie se vede din satelit. Are milioane de riduri roşii şi e fascinaţia iubitorilor de aventuri cu parapanta. Oferă panorame până în zare, cu Munţii Făgăraş, are cele mai bizare trasee din judeţ şi ascunde la fel de multe poveşti ca orice conac bântuit.

Printre atracţiile Râpei Roşii se numără „Papucul”, un mare platou cu pajişte parcă decupat în formă de pantof, unde accesul e periculos dar de pe culmea căruia obţii privelişti minunate,  şi „Gaura Hoţilor”, o grotă săpată în roca nisipoasă a râpei, unde se găsesc nume scrijelite încă din secolul al XIX-lea şi care ascunde tot soiul de legende cu hoţi, haiduci şi aventurieri.

Râpa Roşie se află la ieşire din Sebeş înspre Daia Română.

Cetatea Câlnic, o nestemată UNESCO, o construcţie de stil romanic, cu o istorie impresionantă de peste 700 de ani. Aflată în patrimoniul Mondial UNESCO, acesta se află într-o stare de conservare excelentă, fiind restaurată în ultimii ani şi repusă în circuitul turistic. În interiorul Cetăţii pot fi vizitate cele 3 turnuri – Turnul Porţii, Turnul Donjon şi Turnul Slăninii dar şi capela tip sală. iar. La Câlnic se ajunge pornind dinspre Sebeş spre Sibiu, după 10 km de mers se face dreapta pe DJ106 F,  iar de aici la 4 kilometri se află minunăţia de Cetate.

Transalpina este cea mai înaltă șosea din România, numită şi „Drumul Regelui”,  care a devenit în ultimii ani un adevărat fenomen turistic. Pe perioada celor trei luni în care drumul este integral deschis circulației rutiere, zeci de mii de turiști, dintre care foarte muți străini, vizitează această superbă zonă montană cu peisaje de vis. Transalpina leagă Transilvania de Oltenia pe o distanță de 148 km, între municipiul Sebeș din județul Alba și localitatea Bengești din județul Gorj. În judeţul Alba, drumul străbate Valea Sebeşului, o zonă deosebit de pitorească pe care marele nostru scriitor Mihail Sadoveanu pe bună dreptate a “botezat-o” Valea Frumoasei.

Salina Turda, care constituie astăzi un adevarat muzeu de istorie a mineritului în sare. Starea excelentă de conservare a lucrărilor miniere şi a utilajelor utilizate la transportul sării, alături de grija cu care s-au efectuat lucrările de pregătire a salinei pentru a deveni obiectiv turistic, fac ca istoria şi legenda să se împletească armonios aici